دعوت عمومی برای مشارکت در اهدای سلولهای بنیادی
دعوت عمومی برای مشارکت در اهدای سلولهای بنیادی
ره نگار- گروه گزارش/ شبکه ملی سلولهای بنیادی خونساز ( شاخه گیلان ) از حدود یک سال پیش در بیمارستان رازی رشت فعالیت خود را آغاز نموده است.

ره نگار- گروه گزارش/ شبکه ملی سلولهای بنیادی خونساز ( شاخه گیلان ) از حدود یک سال پیش در بیمارستان رازی رشت فعالیت خود را آغاز نموده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ره نگاران؛ فاطمه لطیفی: دکتر دربندی فوق تخصص خون و سرطان کودکان و مسئول این مرکز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما گفت: هدف از راه اندازی این شبکه ثبت نام از خیرین و اهدا کنندگان سلولهای بنیادی است که به مدد و همراهی آنان بتوانیم به درمان برخی از بیماری‌های صعب‌العلاج کمک کنیم.
وی ادامه داد: بیماری های بدخیم و سرطان ها، بیماری‌های نقص ایمنی و بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج از جمله بیماری هایی هستند که برای درمان نیاز به پیوند سلول های بنیادی دارند.
وی اذعان داشت: بهترین اهدا کنندگان به این بیماران در واقع برادر و خواهر بیماران هستند که بصورت ژنتیکی با هم سازگار هستند. اما از آنجایی که در خانواده های امروزی بعد خانوار کم شده است، بسیاری از بیماران در این خصوص دچار مشکل می شوند. بنابراین با راه اندازی چنین مراکزی سعی در رفع این کمبود داریم.

دکتر دربندی خاطر نشان کرد: خوشبختانه با تلاش و مساعدت دانشگاه علوم پزشکی گیلان این مرکز در بیمارستان رازی رشت راه اندازی شده است تا افراد داوطلب نیکوکار و خیر در این مرکز ثبت نام نموده و در صورت تطابق ویژگی‌های ژنتیکی آنان با بیماران نیازمند پیوند سلولهای بنیادی در اهدای سلولهای بنیادی مشارکت کنند.

وی خاطر نشان کرد: این نوع مراکز در بسیاری از کشورهای جهان وجود داشته و تا کنون نیز بسیاری از بیماران ما از اهدا کنندگان آن مراکز استفاده کرده اند. بنابراین امیدواریم امروز در کشور و استان ما با راه اندازی این مراکز نجات بخش زندگی بیماران صعب‌العلاج باشیم.
دکتر دربندی همچنین اظهار داشت: امروزه با توجه به پیشرفت‌های علمی و پزشکی، دریافت سلول‌های بنیادی به مانند گذشته بصورت مستقیم از مغز استخوان با شرایط دردناک قبلی انجام نمی شود بلکه در بسیاری از موارد با دریافت یک واحد خون کامل از رگ محیطی، این اقدام صورت می‌گیرد و برای فرد اهدا کننده نیز هیچ گونه خطر و ضرری نداشته و ندارد.

وی در پایان از همه مردم و خیرین استمداد داشت تا این مرکز را هرچه بیشتر همراهی نمایند.
گفتنی است، این مرکز در طبقه دوم بخش اورژانس بیمارستان رازی مستقر بوده و داوطلبین ثبت نام در این مرکز می توانند همه روزه در ساعات اداری به آن مرکز مراجعه نموده و یا برای هماهنگی با شماره مستقیم ۰۹۹۳۶۳۴۲۲۰۹ تماس حاصل نمایند.

شایان ذکر است “کارن” کودک ۶ ساله که از ۴ روزگی درگیر مشکل نقص سیستم ایمنی است در انتظار دریافت و پیوند سلول های بنیادی می باشد؛ او در جمع خیرین و مدعوین، قلب های رنگی را نقاشی کرده بود که به داوطلبین و اهدا کنندگان تقدیم کرد‌.

  • نویسنده : فاطمه لطیفی - عکاس: آمنه پرویزی
  • منبع خبر : پایگاه اطلاع رسانی ره نگاران