جدیت و لزوم مشارکت در انجام غربالگری فشارخون و دیابت/ چاقی، کم‌تحرکی و دخانیات عوامل خطرآفرین
جدیت و لزوم مشارکت در انجام غربالگری فشارخون و دیابت/ چاقی، کم‌تحرکی و دخانیات عوامل خطرآفرین
ره نگار/ پویش ملی سلامت با هدف برقراری عدالت، توسعه مشارکت و ارتقای سلامت در راستای پیشگیری یا کنترل فشارخون و دیابت از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی ماه بصورت سراسری در حال برگزاری است. در این‌ پویش گروه‌های هدف شامل افراد بالای ۱۸ سال و زنان باردار با مراجعه به مراکز بهداشتی و خانه‌هاي سلامت و مراکز سیار تحت غربالگری قرار خواهند گرفت تا از بروز خطرات جبران ناپذیر ناشی از این بیماری خاموش و بی علامت پیشگیری نمایند.

ره نگار/ پویش ملی سلامت با هدف برقراری عدالت، توسعه مشارکت و ارتقای سلامت در راستای پیشگیری یا کنترل فشارخون و دیابت از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی ماه بصورت سراسری در حال برگزاری است. در این‌ پویش گروه‌های هدف شامل افراد بالای ۱۸ سال و زنان باردار با مراجعه به مراکز بهداشت و خانه‌های سلامت و ایستگاههای سیار تحت غربالگری قرار خواهند گرفت تا از بروز خطرات جبران ناپذیر ناشی از این بیماری خاموش و بی علامت پیشگیری نمایند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ره نگاران؛ فاطمه لطیفی: بر اساس مشارکت در اجرای طرح ملی غربالگری فشارخون و دیابت، دکتر آشوبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان و دکتر رضوانی معاون بهداشتی دانشگاه در همین راستا طی یک نشست خبری به بیان اقدامات و برنامه‌های نظام سلامت گیلان پرداختند.

در این نشست دکتر آشوبی با بیان اینکه ارتقای سلامت خانواده از اولویت‌های وزارت و بهداشت و درمان است گفت: غربالگری و پیشگیری مهمترین رویکرد دانشگاه علوم پزشکی گیلان است.

وی افزود: از آنجایی که گیلان از لحاظ جمعیتی جزو استان‌های پیر کشور شناخته شده به مراتب شاهد افزایش بیماری هایی از جمله فشارخون بالا، دیابت، سرطان و…. نیز هستیم؛ بر این اساس، طی برنامه‌ریزی های مدون طرح غربالگری را از آبان ماه برای افراد بالای ۱۸ سال اجرایی کرده‌ایم که تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان اظهار داشت: طبق بررسی های صورت گرفته تاکنون در گیلان ۱۳ هزار و ۶۱۸ بیمار مبتلا به بیماری فشارخون و دیابت شناسایی شده اند که در این دوره از پویش یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بالای ۱۸ سال برای انجام قطعی غربالگری ثبت گردیده اند و از این تعداد ۵۷۸ هزار و ۲۵۲ نفر در انجام طرح پذیرش شده‌اند.

وی با بیان اینکه فشارخون بالا و دیابت یک بیماری خاموش و بی علامت است تصریح کرد: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون ۴ هزار و ۹۲۰ نفر مبتلا به دیابت و ۸ هزار و ۶۹۸ نفر مبتلا به فشارخون بالا شناسایی شده اند و علاوه بر این ۵ هزار و ۵۵۹ نفر مشکوک به دیابت و ۶ هزار و ۶۲۳ نفر مشکوک به فشارخون بالا در گیلان مشاهده گردیده است.

دکتر آشوبی ادامه داد: مراکز جامع سلامت، نیروهای دانشگاه علوم پزشکی گیلان و خانه های بهداشت آماده انجام غربالگری هستند و برای روستاها و شهرهای کم جمعیت برنامه ریزی های اساسی برای این امر صورت گرفته است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: یکی از دغدغه های ما شهرها هستند که باید اقدامات گسترده ای انجام شود که در حال حاضر دو شهرستان رودسر و تالش در زمره برنامه های سلامت خانواده قرار گرفته اند.

⭕️ چاقی، کم تحرکی و دخانیات عوامل خطرآفرین 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان نیز کم تحرکی، چاقی، مصرف دخانیات و الکل را از مهمترین عوامل خطر برای بیماری های دیابت و فشار خون عنوان کرد و گفت: برخی عوامل مانند استعمال دخانیات، چاقی، خوردن غذاهای پرچرب، کم تحرکی به اختیار ما هستند و برخی عوامل مانند سن و جنسیت بطور طبیعی از اختیار ما خارج هستند برای این دو عامل خطر باید برنامه ریزی و مراقبت های ویژه ترتیب داد.

دکتر رضوانی با تاکید بر اینکه پیشگیری مقدم بر درمان است و مشارکت در این پویش باید جدی گرفته شود خاطرنشان کرد: اینکه افراد مبتلا، صرفا به مصرف دارو بسنده می‌کنند اشتباه است بلکه پس از غربالگری چه افراد مبتلا و چه افراد مشکوک به ابتلا باید در مرحله اول به تغییر در سبک زندگی خود بیاندیشند و تغذیه سالم و تحرک روزانه را با برنامه روزمره خود عجین کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پایان سخنان خود ضمن قدردانی از  اصحاب رسانه استان جهت انعکاس خبرهای حوزه سلامت، خواستار همکاری بیش از پیش آنان در راستای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به هم استانی ها برای انجام غربالگری شد و این امر را لازمه ارتقای سلامت جامعه دانست.

  • نویسنده : فاطمه لطیفی
  • منبع خبر : پایگاه اطلاع رسانی ره نگاران