آیا  رسانه‌ها می توانند در نهادینه کردن فرهنگ ایرانی و آموزه‌های دینی تاثیر گذار باشند؟
آیا  رسانه‌ها می توانند در نهادینه کردن فرهنگ ایرانی و آموزه‌های دینی تاثیر گذار باشند؟
ره نگار/ امروزه با رشد تکنولوژی و ورود فضاهای مجازی تاثیرگذاری ابزارها بر زندگی افراد تغییر کرده است البته با وجود همه این ابزارهای نوین، رسانه‌ها و مطبوعات همچنان تاثیرگذاری خود را بر جامعه داشته اما نحوه ارائه آنها نیز باید به روز و مدرن شود تا فضاهای مجازی که اکثراً می‌توانند اثرات مخربی روی جوانان داشته باشند منشا خیر و روشنی مسیر شوند. اما این راه‌ها باید توسط رسانه‌ها و مطبوعات که خود از آگاهان جامعه محسوب می‌شوند، ترتیب داده شوند.

ره نگار/ امروزه با رشد تکنولوژی و ورود فضاهای مجازی تاثیرگذاری ابزارها بر زندگی افراد تغییر کرده است البته با وجود همه این ابزارهای نوین، رسانه‌ها و مطبوعات همچنان تاثیرگذاری خود را بر جامعه داشته اما نحوه ارائه آنها نیز باید به روز و مدرن شود تا فضاهای مجازی که اکثراً می‌توانند اثرات مخربی روی جوانان داشته باشند منشا خیر و روشنی مسیر شوند. اما این راه‌ها باید توسط رسانه‌ها و مطبوعات که خود از آگاهان جامعه محسوب می‌شوند، ترتیب داده شوند.

هویت از مهمترین ارکان و معیار ویژگی انسان است که با آن شناخته می‌شود و در واقع آن را به جهت اینکه مبنا و اساس ساختار فردی هر شخص است پرورش می‌دهد و آن را به فرهنگ تبدیل می‌کند و این فرهنگ نشان موجودیت و فردیت افراد آن جامعه بحساب می‌آید. فرهنگ ایرانی اسلامی که مختص کشور ما می‌باشد چه بسا مورد تهدید و تحریک رسانه‌های غربی قرار گرفته و به اصرار و الحاح و با ترفندهای موذیانه خود در صدد براندازی فرهنگ ایرانی هستند و سعی دارند تا فرهنگ سبک مابانه و غربی خود را به ملل مشرق زمین بویژه ایران ورود دهند. اینجاست که رسانه‌های ما بویژه رسانه‌های دیداری مانند تلویزیون و رادیو باید برنامه‌های مناسب و در خور شان ایرانیان بسازند و هویت و شخصیت‌ها و قهرمانان اصلی اسلام را بیشتر نشان دهند و جوانان و کودکان امروزی با پیشینه سرزمین خود آشنا شوند و به آن عشق ورزیده و به بودن آن افتخار کنند.

رسانه‌ها و مطبوعات از قدرت فوق‌العاده‌ای بهره‌مند هستند؛ رسانه ملی باید با پخش برنامه‌هایی که از تنوع خاص بیننده را به خود جذب نماید و مطبوعات نیز با درج مقالات، مطالب و گزارش‌ها عملکرد محقرانه و ناشایست غرب را به عموم خوانندگان انتقال دهند و اینکه دین‌مداری، برپایی نماز و ادای فرایض دینی کمک چگونه می‌تواند نقش موثری در موفقیت‌های فردی و در عین حال اجتماعی داشته باشد را به جامعه رسوخ دهند.

دین در دنیای کنونی، بسیار بیشتر از گذشته، سرنوشت خویش را در گرو فعالیت‌های رسانه‌ای می‌بیند. نفوذ گسترده رسانه‌ها در خانه‌ها و خلوت‌های افراد، افزایش روند رو به رشد و پیچیده زندگی‌های نسبتاً مدرن و تلاش فزاینده برای فعالیت‌های معیشتی، کارآمدی تبلیغ چهره به چهره را به شدت کاهش داده است. در دنیایی مجازی که رسانه‌ها خلق می‌کنند، افراد به سمتی پیش می‌روند که روحیه‌های فردی به نسبت روحیه‌های جمعی بیشتر رشد می‌کنند. از این رو، دین برای گسترش باورهای خویش، ناگزیر است که تعامل گسترده‌تری با رسانه‌ها برقرار کند؛ به همین دلیل رسانه‌ها باید اهمیت و ضرورت پرداختن آموزه‌های دینی را مورد توجه قرار دهند.

  • نویسنده : فاطمه لطیفی
  • منبع خبر : پایگاه خبری ره نگاران