هدیه شهید جمهور به یک میلیون و ۴۰۹ هزار گیلانی زیر پوشش بیمه سلامت
هدیه شهید جمهور به یک میلیون و ۴۰۹ هزار گیلانی زیر پوشش بیمه سلامت
نگاران/ گسترش خدمات بیمه سلامت با اجرای طرح‌ها و برنامه‌های بنیادی از خدمات ماندگار شهید رئیسی به یک میلیون و ۴۰۹ هزار گیلانی تحت پوشش بیمه سلامت بوده که در سه سال اخیر با نگاه عدالت محوری رئیس جمهور شهیدخدمات ارزشمندی در حوزه بیمه‌ای و کاهش هزینه‌های مردم به ثبت رسیده است.

ره نگاران/ گسترش خدمات بیمه سلامت با اجرای طرح‌ها و برنامه‌های بنیادی از خدمات ماندگار شهید رئیسی به یک میلیون و ۴۰۹ هزار گیلانی تحت پوشش بیمه سلامت بوده که در سه سال اخیر با نگاه عدالت محوری رئیس جمهور شهیدخدمات ارزشمندی در حوزه بیمه‌ای و کاهش هزینه‌های مردم به ثبت رسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ره نگاران؛ در دولت سیزدهم با نگاه حمایتی و عدالت محوری در حوزه سلامت اقدامات ارزشمندی در بخش‌های متعدد برای اقشار مختلف جامعه اجرایی شد که طرح رایگان پوشش همگانی بیمه سلامت برای اقشار کم درآمد، تشکیل صندوق خاص و صعب‌العلاج، طرح دارویار، پزشک خانواده روستایی، طرح نظام ارجاع شهری، توسعه پوشش خدمات بیمه‌ای در حوزه توانبخشی و پوشش بیمه‌ای ساکنان محلات کم برخوردار از جمله طرح های اجرا شده در سه سال اخیر است.

کاهش فرانشیز برای مددجویان بهزیستی، اجرای تعرفه خدمات پرستاری، طرح اعطای تخفیفات ویژه و کاهش مشارکت در پرداخت حق بیمه، پوشش بیمه‌ای مادران باردار و شیرده به همراه فرزندان زیر پنج سال و زوجین نابارور، تداوم و توسعه پوشش بیمه ای اتباع خارجی، راه‌اندازی مرکز تماس ۱۶۶۶ با پشتیبانی شبانه‌روزی، راه اندازی سامانه پشتیبانی و پاسخگویی ZRM، راه‌اندازی سامانه رضایت سنجی و ارتباطات مردمی با آدرس اینترنتی و سامانه رسیدگی به شکایات از دیگر دستادردهای این دولت است.

مدیرکل بیمه سلامت گیلان با تشریح خدمات دولت شهید رئیسی طی سه سال اخیر در استان گفت: در راستای اجرای سیاست‌های دسترسی عادلانه تمام افراد فاقد پوشش بیمه درمانی به ویژه اقشار کم درآمد، در ۱۸ ماه اخیر پنج دهک درآمدی پایین جامعه (ساکن شهرها و حاشیه شهرها) تحت پوشش رایگان بیمه سلامت قرار گرفتند.

دکتر محمود عاطف‌راد اظهار کرد: با اجرای این طرح برای اقشار کم درآمد در گیلان، افزون بر ۲۳۰ هزار نفر بر جمعیت بیمه‌شدگان رایگان بیمه سلامت استان اضافه شده‌است.با اجرای طرح رایگان پوشش همگانی بیمه سلامت برای اقشار کم درآمد در گیلان، افزون بر ۲۳۰ هزار نفر بر جمعیت بیمه‌شدگان رایگان بیمه سلامت استان اضافه شده‌است.

وی افزود: به این ترتیب امروز بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اعم از روستائیان، ساکنان شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰ هزار نفر، افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و پنج دهک پایین جامعه شهری گیلان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند.

وی با اشاره به پوشش بیمه‌ای ساکنان محلات کم برخوردار با همکاری سپاه قدس، مشارکت نیروهای بسیج، استانداری و فرمانداری‌ها گفت: شناسایی افراد فاقد پوشش بیمه به صورت گسترده و مراجعه به در منزل افراد در قالب طرح شهید حاج قاسم سلیمانی انجام شد و بیش از ۱۷ هزار نفر از مردم محلات کم برخوردار به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند.

تشکیل صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج از خدمات شاخص دولت سیزدهم در حوزه بیمه سلامت است؛ تحت پوشش قرار گرفتن هزینه ۱۰۷ بیماری خاص و صعب‌العلاج و توسعه پوشش بیمه‌ای کامل برای چهار بیماری sma، EB، CF و بیماری‌های متابولیکی، پوشش کامل بسیاری از داروهای MS، پوشش هزینه دندانپزشکی ۱۰ بیماری صعب‌العلاج شامل (سرطان، مزمن روانی، اوتیسم، همودیالیز، پیوند، تالاسمی، هموفیلی، بال پروانه‌ای، MS و بیماری‌های متابولیک تا سقف تعیین شده)، افزایش ۹۳ دارو به بسته داروهای بیماران متابولیک، ابلاغ بسته‌های جدید دارویی برای بیماران هپاتیت C از خدمات این صندوق است.

مدیرکل بیمه سلامت گیلان با تشریح تشکیل کارگروه استانی صندوق خاص و صعب‌العلاج در آبان ماه ۱۴۰۱ اظهار کرد: تا آیان ۱۴۰۱ فقط پنج بیماری (تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی، پیوند کلیه و ام اس) در گروه بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج بود اما بعد از آن تعداد این بیماری‌ها به ۱۰۷ مورد افزایش یافت.

وی بیان کرد: قبل از آبان ۱۴۰۱ سه هزار بیمار خاص در گیلان تحت پوشش بیمه سلامت بودند اما با تشکیل صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج در استان تعداد بیماران این صندوق به ۵۰ هزار و ۲۲۶ نفر افزایش یافت.

دکتر عاطف‌راد افزود: افراد تحت پوشش صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج پس از نشان دارشدن در سامانه‌های الکترونیکی بیمه سلامت از مزایا و خدمات این صندوق به صورت کاهش فرانشیز و کمک‌های جانبی استفاده می‌کنند.

وی اظهار کرد: در راستای حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج تاکنون ۲۸۸ هزار و ۹۶۸ بار مراجعه این بیماران به مراکز ارائه دهنده خدمات ثبت شد و حدود سه هزار و ۵۵۲ میلیارد ریال برای این بیماران هزینه شده‌است.

مدیرکل بیمه سلامت گیلان در ادامه به اجرای طرح دارویار و آثار تغییر سیاست ارز دارویی کشور به عنوان دیگر خدمت ماندگار دولت شهید رئیسی اشاره کرد و افزود: این طرح با هدف هدایت یارانه داروها از چرخه تولید به سمت مصرف کنندگان اجرا شد.

وی اظهار کرد: با اجرای طرح دارویار اگر چه قیمت داروها افزایش یافت اما با فزونی تعهدات بیمه‌ای مانع از پرداخت اضافی از جیب مردم شده‌است؛ در اجرای این طرح تاکنون بیش از هزار و ۴۴۵ قلم دارو تحت پوشش قرار گرفته است.

دکتر عاطف‌راد اضافه کرد: پرداخت بخش دارویی اداره کل بیمه سلامت گیلان تا قبل از اجرای طرح دارویار ماهانه حداکثر ۱۲۰ میلیارد ریال بود اما با اجرای این طرح، پرداخت به داروخانه‌ها به بیش از ۴۳۰ میلیارد ریال در هرماه رسیده است؛ این امر مهم نشانگر نقش بیمه سلامت در کاهش پرداخت از جیب مردم به رغم افزایش قیمت داروهاست.

مدیرکل بیمه سلامت گیلان در ادامه با تشریح اجرای طرح پزشک خانواده در استان گفت: ساکنان روستاها و شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰ هزار نفر گیلان که حداقل یک بار خدمت گرفته‌اند؛ تحت پوشش طرح پزشک خانواده قرار دارند.

وی اظهار کرد: در این طرح پزشکان خانواده در مراکز جامع خدمات سلامت و در روستاها و شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰ هزار نفر، تمام خدمات سطح یک و ارتقاء سلامت افراد مشمول سرانه را انجام می‌دهند.

دکتر عاطف‌راد افزود: هم اینک ۳۰۸ پزشک، ۵۵ دندانپزشک و ۲۴۷ ماما در ۱۷۷ مرکز خدمات جامع سلامت گیلان در حال ارائه خدمت به بیمه‌شدگان بیمه سلامت هستند؛ تعرفه ویزیت پزشک و دندانپزشک ۱۳۴ هزار و ۷۰۰ ریال و ویزیت داندانپزشک و ماما رایگان است و بقیه خدمات نیز با ۳۰ درصد تعرفه دولتی ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: با انتقال سهم سرانه داروهای سطح یک از آذرماه ۱۴۰۱ سهم سرانه خدمات دارویی از تعهدات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی به سازمان بیمه سلامت واگذار شد که شامل سرانه ۴۳۲ قلم دارو بوده و علاوه بر آن تمامی داروهای با شرط تجویز پزشک عمومی (هزار و ۷۹ قلم دارو) برای روستائیان تحت پوشش و با تجویز پزشکان خانواده در تعهد قرار گرفت.

دکتر عاطف‌راد اظهار کرد: طرح نظام ارجاع شهری نیز از مهرماه ۱۴۰۰ با هدف کاهش پرداخت از جیب بیمه‌شدگان و انجام بیماریابی دیابت و فشار خون در ۱۰ شهر با جمعیت بیش از ۲۰ هزار نفر و برای بیمه شدگان ۲ صندوق بیمه سلامت همگانی ایرانیان و سایر اقشار اجرا شد.

وی بیان کرد: در این طرح (نظام ارجاع یک) با هدف بیماریابی تاکنون ۶ هزار و ۱۶۸ بیمار دیابتی و فشارخون شناسایی شده‌اند و ماهانه ۱۴ میلیارد ریال به پزشکان همکار در این طرح پرداخت می‌شود.مدیرکل بیمه سلامت گیلان اظهار کرد: توسعه خدمات بیمه‌ای در حوزه توانبخشی یکی دیگر از دستاوردهای مهم در سال ۱۴۰۱ بود که بیش از ۵۰ خدمت جدید توانبخشی اعم از گفتار درمانی، شنوایی سنجی، بینایی سنجی و کاردرمانی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفت.

وی افزود: بیش از ۱۷ هزار نفر از توانخواهان گیلان با حمایت‌های بیمه‌ای از خدمات یاد شده بهره‌مند شدند و در راستای اجرای این تفاهمنامه با ۲۲ مرکز توانبخشی در سطح استان برای ارائه خدمات به افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی قرارداد منعقد شده‌است.

دکتر عاطف‌راد در ادامه به کاهش فرانشیز برای مددجویان بهزیستی اشاره کرد و گفت: در راستای ارائه خدمات مطلوب‌تر برای مددجویان بهزیستی تحت پوشش بیمه سلامت، فرانشیز خدمات سرپایی این دسته از بیمه‌شدگان از ۳۰ درصد به ۱۵ درصد کاهش و برای خدمات بخش بستری در بیمارستان‌ها نیز از ۱۰ درصد به پنج درصد کاهش یافته‌است.

خدمات پرستاری گذشته بود و دولت‌ها زیر بار اجرای آن نمی‌رفتند اما سازمان بیمه سلامت ایران آن را عملیاتی کرد و هم اکنون تعرفه خدمات پرستاری طبق قانون بیمارستان‌های طرف قرارداد پرداخت می شود.دکتر عاطف‌راد با اشاره به اجرای طرح اعطای تخفیف ویژه و کاهش مشارکت در پرداخت حق بیمه به عنوان دیگر خدمات دولت سیزدهم در حوزه بیمه‌ای اظهار کرد: همه مشمولان دهک‌های درآمدی ۶ تا ۹ جامعه از تخفیفات ویژه ۵۰ تا ۸۰ درصد سازمان بیمه سلامت بهره‌ می‌برند و با پرداخت میزانی اندک از حق سرانه مصوب می توانند تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرند؛ بیش از ۷۰ هزار نفر از واجدین این طرح با برخورداری از تخفیفات در گیلان تحت پوشش قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه پوشش بیمه‌ای مادران باردار، شیرده به همراه فرزندان زیر ۵ سال و زوجین نابارور از دیگر خدمات دولت سیزدهم است اضافه کرد: در این برنامه با تعامل و همکاری با مراکز درمانی و بهداشتی ۱۷۰ هزار و ۶۳ نفر شناسایی و تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفتند.مدیرکل بیمه سلامت گیلان با تشریح اجرای قانون خانواده و جوانی جمعیت اظهار کرد: تا پیش از سال ۱۴۰۱ خدمات تشخیصی و درمانی زوج‌های نابارور تحت پوشش بیمه پایه سلامت نبود اما از این سال این خدمات تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفت که در این مدت ۱۶۵ میلیارد ریال هزینه ناباروری برای یک هزار و ۷۷۸ بیمار تحت پوشش پرداخت شد.

بیمه سلامت گیلان نیز در سه سال اخیر با اجرای طرح های یاد شده گام های موثری در کاهش هزینه های درمانی و گسترش چتر خدمات بیمه‌ای برداشت؛ هم اینک ۵۶ درصد از جمعیت ۲ میلیون و ۵۳۰ هزار نفری استان تحت پوشش بیمه سلامت هستند.یک هزار و ۸۱۳ موسسه شامل داروخانه، آزمایشگاه، تصویربرداری، بیمارستان و پزشکان طرف قرارداد با بیمه سلامت گیلان بوده و به بیمه‌شدگان تحت پوشش این اداره کل خدمت ارائه می‌دهند.

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع رسانی ره نگاران