تعویض دریچه آئورت بدون نیاز به جراحی باز در بیمارستان حشمت رشت
تعویض دریچه آئورت بدون نیاز به جراحی باز در بیمارستان حشمت رشت
ره نگاران/ تاوی (TAVI) یک عمل و متد پزشکی پیشرفته است که می‌توان دریچه آئورت را بدون نیاز به جراحی باز تعویض نمود.

ره نگاران/ تاوی (TAVI) یک عمل و متد پزشکی پیشرفته است که می‌توان دریچه آئورت را بدون نیاز به جراحی باز تعویض نمود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ره نگاران؛ -فاطمه لطیفی: دکتر سید مهدی موسوی، متخصص قلب و عروق و رئیس مرکز آموزشی – درمانی حشمت رشت در نشست خبری با جمعی از اصحاب رسانه استان از انجام موفقیت آمیز عمل تاوی در این بیمارستان خبر داد و گفت: تعویض دریچه قلب بدون جراحی باز از مهمترین اقدامات و روش‌های پزشکی است که در این مرکز انجام گرفته است.
دکتر موسوی با بیان اینکه این عمل از سال ۲۰۰۵ حدود ۲۰ سال است که در دنیا انجام می‌شود اظهار داشت: تاکنون این عمل بغیر از تهران، اصفهان، مشهد و شیراز که تقریبا بطور معمول انجام می‌شود، یک مورد در یزد و مازندران اجرا گردیده و خوشبختانه گیلان تنها استانی است که توانسته با بیشترین آمار این عمل را در دو دوره روی ۶ نفر انجام دهد.
وی افزود: طبق برنامه ریزی‌هایی که شده قرار است این جراحی بصورت مداوم اجرا شود که در حقیقت یکی از افتخارات بیمارستان حشمت می باشد.
رئیس مرکز آموزشی درمانی حشمت رشت در ادامه به اقدامات و خدمات پزشکی این مرکز اشاره کرد و گفت: هر ماه حدود ۵ هزار مراجعه بصورت تخصصی و ارجاع به بیمارستان داریم.
وی افزود: ماهانه بالای ۵۰۰ آنژیوگرافی، ۲۰۰ مورد باز کردن رگ PCI،حدود ۳۵ تا ۴۰ مورد بیمار دچار سکته قلبی حاد بصورت شبانه روزی به این مرکز مراجعه می‌کنند و این از افتخارات ما است که خوشبختانه توانسته‌ ایم با حمایت ها و نگاه های مثبت دانشگاه علوم پزشکی گیلان این مرکز را با وجود مشکلات سرپا نگه داریم.
دکتر موسوی در ادامه به گروه متخصصان در این مرکز اشاره کرد و گفت: در ماه ۷۰ تا ۸۰ عمل جراحی قلب باز توسط تیم متخصص جراحی انجام می‌گیرد که به بیمارانی از استان های اطراف چون زنجان و البرز نیز خدمات پزشکی ارائه کرده است.
این استادیار همچنین یادآور شد: علاوه بر جراحان قلب باز گروه های تیمی متخصص دیگر چون متخصصان بیهوشی و تشخیصی اکوکاردیوگرافی در این مرکز فعال هستند که ماهانه بیش از ۵۰ مورد اکوی مری در کل استان خدمت ارائه می دهند.
دکتر موسوی ضمن اشاره بر این نکته که بررسی و رفع مشکلات ساختاری قلب نیز در این مرکز انجام می‌شود، عمل تاوی را از ارزشمندترین افتخارات بیمارستان حشمت عنوان کرد و گفت: یکی از محاسن و برجستگی این اتفاق بر این موضوع است که این عمل با ریسک بالا بر روی افراد بالای ۸۰ سال و با شرایط خاص در گیلان با هزینه ۳۰ میلیون تومان و بدون اتلاف وقت انجام می‌شود که به نسبت انجام آن در تهران با براورد هزینه های جانبی چون هتلینگ و … بیش از ۱۵۰ میلیون تومان برای بیماران مقرون به صرفه‌تر می‌باشد.

تاوی عملی مقرون به صرفه برای بیماران بالای ۸۰ سال و با شرایط خاص

دکتر ارسلان سالاری فلوشیپ اینترنشنال کاردیوگرافی، استاد تمام و عضو هیات علمی گروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی گیلان و رئیس بخش آنژیوگرافی مرکز آموزشی- درمانی حشمت رشت نیز در این نشست با بیان چکیده‌ای از اقدامات ارائه شده گفت: تاوی از جمله مواردی است که روی افراد بالای ۸۰ سال و یا بیماران دچار مشکلات ریوی انجام می‌شود.
به گفته دکتر سالاری، دریچه آئورت که بعنوان یک رگ بزرگ عمل خون‌رسانی به عضلات را برعهده دارد در صورت نقصان و یا کم‌کاری می تواند خطرات بیشتری را متوجه قلب نماید از این رو عمل تاوی بهترین گزینه برای جراحی و تعویض دریچه آئورت قلب است که مزایای آن را در کاهش وقت و هزینه های درمان و از همه مهمتر سرپا شدن بیمار پس از یک روز استراحت و ادامه انجام فعالیت های شخصی خود می‌توان مشاهده کرد.
وی در بخش دیگر از سخنان خود ضمن ارائه توصیه های پزشکی به تغییر در سبک زندگی از جمله پرهیز از مصرف دخانیات، مصرف غذاهای پرچرب، پرنمک و یا خوراکی‌های شیرین تاکید کرد و همچنین داشتن یک رژیم غذایی صحیح و انجام ورزش روزانه و پیاده روی آرام را برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مهم و ضروری دانست.

گفتنی است، در این نشست همچنین  دکتر “سلمان نیک فرجام” و دکتر “ابوذر فخرموسوی” استادیاران و فلوشیپ اقدامات مداخله ای قلب و عروق از اعضای تیم تخصصی بیمارستان حشمت رشت حضور داشتند.

  • نویسنده : فاطمه لطیفی
  • منبع خبر : پایگاه اطلاع رسانی ره نگاران