⭕️ تئاتر باید به بخش جداییناپذیر زندگی مردم تبدیل شود
ره نگاران- اختصاصی/ تئاتر “پابرهنه، لخت قلبی در مشت” به نویسندگی و کارگردانی علیرضا کوشک جلالی، تهیه کنندگی حسین عمادی و با بازی مصطفی غلامی استادسرایی در رشت اجرا میشود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ره نگاران-فاطمه لطیفی: تهیهکننده تئاتر “پابرهنه، لخت قلبی درمشت” در نشست خبری با جمعی از اصحاب رسانه گیلان بر اهمیت نقش رسانهها در ترویج و توسعه تئاتر تأکید کرد.
حسین عمادی گفت: رسانههای محلی و فضای مجازی میتوانند در اطلاعرسانی و تبلیغ تئاتر نقش مؤثری ایفا کنند و تعامل بین تئاتر و رسانهها باید تقویت شود تا به اهداف فرهنگی کمک کند.
وی درباره پروژهای به نام «پابرهنه، لخت قلبی در مشت» با بازی مصطفی غلامی گفت: این اثر قرار بود ابتدا در تهران اجرا شود، چرا که معمولا طبق برنامه، ابتدا در تهران روی صحنه میرود اما این بار خواستیم تا این اثر ابتدا در رشت شعر اولینها اجرا شود.
وی همچنین گفت: در این پروژه، از بازیگرانی تهرانی دعوت شده و قرار است پس از اجرای این کار، کارگاههایی برای پروژههای بعدی برگزار شود تا از جدایی و فاصله میان آثار و مخاطبان کاسته شود.
عمادی با بیان اینکه اجرای این اثر از ۲۱ خرداد ماه شروع میشود اظهار کرد: این نمایش در سراسر جهان بیش از ۱۲۰۰ بار اجرا شده و در بیش از ۵۰ کشور دنیا جوایزی کسب کرده است و امیدواریم با کمک رسانهها، نام این اثر در بین مردم بیشتر شناخته شود و بطور کلی تئاتر به عنوان یک فعالیت فرهنگی جذابتر شود.
وی در ادامه بر اهمیت جذب تماشاگران عامه تأکید کرد و اذعان داشت: باید سطح فرهنگ تماشاگران ارتقا یابد و تئاتر به بخش جداییناپذیر زندگی مردم تبدیل شود.
تهیه کننده تئاتر برهنه، لخت قلبی در مشت، به وضعیت تئاتر در شهر رشت اشاره کرد و افزود: این شهر یکی از شهرهای فعال در حوزه تئاتر است، به طوری که در اردیبهشت ماه تنها در این شهر ۱۸ اجرا برگزار شده است و باید برای رشد و توسعه تئاتر در رشت تلاش کرد.
وی همچنین بهرهبرداری بیشتر از استعدادهای بومی را مهم برشمرد و عنوان کرد: آثار بومی و محلی، مانند نمایشهایی که در تهران اجرا میشوند، در رشت هم به روی صحنه بروند تا بتوانند سالنها را پر کنند و از ظرفیتهای محلی بهرهمند شوند.
عمادی همچنین به چالشهایی که در مقابل تئاتر بومی قرار دارد پرداخت و گفت: از جمله چالشهای پیش رو اینکه اجرای آثار از تهران با چهرههای شناختهشده راحتتر و سریعتر پرمخاطب میشود، در حالی که تلاش برای جذب مخاطب برای آثار بومی و محلی نیازمند تبلیغات و زحمت بیشتری است.
وی در ادامه بیان داشت: امیدواریم که آثار داخلی بتوانند سالنهای تئاتر را پر کنند و جایگاه خود را در میان مردم تثبیت کنند، نه اینکه صرفاً آثار وارداتی از تهران مورد توجه قرار گیرند.
عمادی در پایان از تلاشهایی که تیمش برای ارتقاء سطح تئاتر در شهر و کشور کشیدهاند سخن گفت و بر اهمیت حمایت و تبلیغ آثار بومی تأکید کرد.
✔️ تئاتر بدون حضور تماشاگر معنایی ندارد
مصطفی غلامی، بازیگر این تئاتر نیز در این نشست خبری به موضوعات مختلفی در حوزه هنر تئاتر و آموزش بازیگری پرداخت.
وی ابتدا به اهمیت روابط عمومی در حوزه هنر تأکید کرد و گفت: روابط عمومی بخش مهمی است که در آموزشگاهها کمتر به آن توجه میشود.
غلامی عنوان کرد: قطع ارتباط بین هنرجو و واحدهای مختلف، مانند آموزش و اجرای عملی، باعث میشود هنرجو نتواند خودش را به خوبی معرفی کند و در نتیجه در مسیر حرفهای خود دچار مشکل شود.
این بازیگر تئاتر بر ضرورت آموزش مهارتهای ارتباطی و معرفی کردن و شناساندن بازیگر تأکید کرد و معتقد است که این مهارتها باید در کنار آموزش تکنیکهای بازیگری و کارگردانی آموزش داده شوند.
غلامی همچنین به اهمیت انعطافپذیری در بازیگری اشاره کرد و گفت: بازیگرانی که انعطافپذیر هستند، بیشتر در عرصه هنر موفق میشوند.
او در ادامه اضافه کرد: پس از آموزش، هنرجو نباید فکر کند که کار تمام شده است بلکه باید همچنان در کنار کارگردان و دیگر اعضای گروه باقی بماند و از آنها یاد بگیرد.
غلامی تصریح کرد: بزرگترین خطری که هنرجو را تهدید میکند، این است که پس از پایان دوره، فکر کند دیگر نیاز به یادگیری ندارد و خودش را در قالبهای ثابت محدود کند.
وی همچنین به نقش تماشاگر در تئاتر اشاره کرد و گفت: بدون حضور تماشاگر، تئاتر معنایی ندارد در حقیقت تئاتر بدون تماشاگر زنده نیست.
غلامی در بخش دیگری از صحبتهایش، به نقش کارگردان در تئاتر اشاره کرد و معتقد است که کارگردان باید بتواند از راه دور، با استفاده از کلام و هدایت بازیگر، اثر را به بهترین شکل اجرا کند.
وی ادامه داد: کارگردان نباید جای بازیگر بازی کند یا در صحنه حضور فیزیکی داشته باشد، بلکه باید با انتقال مفاهیم و هدایتهای مناسب، کار را مدیریت کند. این رویکرد، باعث میشود که هنر تئاتر زنده و پویا باقی بماند و نقش اصلی در اجرا بر عهده بازیگر و تماشاگر باشد.
✔️ مخاطبان، اکسیژن هنر و فرهنگ هستند
در ادامه این نشست خبری انوش نصر ماسوله، بازیگر پیشکسوت تئاتر و تلویزیون نیز با بیان تجربیات و نظرات خود در حوزه هنر و تئاتر گفت: تئاتر واژهای یونانی که به معنای «من را نگاه کن» است، یعنی تئاتر باید بازتابی از خود فرد باشد.
وی همچنین به تاثیرات جنگ جهانی اول بر اتریش اشاره کرد و اظهار داشت: پس از بمباران و ویرانیهای فراوان، اتریش با کمک آمریکا توانست دوباره زیرساختهای فرهنگی مانند سالنهای کنسرت و تئاتر را بسازد.
نصر افزود: توسعه فرهنگی و ساختن جامعهای سالم نیازمند حمایت مالی و فرهنگی است و نباید تنها به پول و سرمایهگذاری اقتصادی تکیه کرد، بلکه باید فرهنگ را در اولویت قرار داد.
این بازیگر پیشکسوت همچنین، بر اهمیت آموزش و فرهنگ در جامعه تأکید و خاطر نشان کرد: فرهنگ در گذشتههای دور وجود داشته است و باید آن را حفظ و تقویت کرد.
وی از مخاطبین خود که افراد فرهنگدوست هستند، درخواست حمایت کرد و اذعان داشت: مخاطبان، همانند اکسیژن برای هنر و فرهنگ هستند و بدون آنها، موفقیت ممکن نیست. در نتیجه، جذب مخاطب فرهنگی کلید موفقیت در حوزه هنر است.
گفتنی است، در پایان از پوستر نمایش”پابرهنه، لخت قلبی در مشت” رونمایی شد.
✔️عوامل اصلی و اجرایی این نمایش:
طراح/نویسنده وکارگردان: علیرضا کوشک جلالی
تهیهکننده: حسین عمادی
بازیگر: مصطفی غلامی استادسرایی
دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: امیرمحمد سکوتی
دستیار دوم کارگردان: نسترن جلوه
مدیرصحنه: پرهام کاظمی
منشی صحنه: ساناز موسی نیا
دستیاران صحنه: خشایار گرانسایه، شایان خلیق معینی، پارسا همافر، امیرعباس بهرامی، علیرضا هادی پور، حسنا محمدعلیپور
جانشین تهیه: امیرمحمد سکوتی
مدیرتولید: سیدعلی زرآبادی
طراح نور و صحنه: علیرضا کوشک جلالی
طراح پوستر و بروشور: جعفرنیازی
ساخت تیزر: سبحان فرزانه
موشن گرافی: جعفر نیازی، سبحان فرزانه
عکاس: حامدکریمی پور، محمدصحرایی
روابط عمومی: لیداجهانفرد
شایان ذکر است، این نمایش از ۲۱ خرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۹ ور سالن رحمدل رشت به روی صحنه میرود و علاقهمندان جهت دریافت بلیط میتوانند به سایت www.tiwall.com مراجعه و یا با شماره ۰۹۰۲۱۴۷۴۷۸۷ بلیط دریافت نمایند.
- نویسنده : فاطمه لطیفی
- منبع خبر : پایگاه اطلاع رسانی ره نگاران