با حضور مقام عالی وزارت ۲۰ طرح سلامت محور در استان بهره برداری شد
با حضور مقام عالی وزارت ۲۰ طرح سلامت محور در استان بهره برداری شد
ره نگاران/ رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری صدا و سیمای مرکز گیلان (شبکه باران)، اشاره کرد که با حضور مقام عالی وزارت، ۲۰ طرح سلامت محور در استان به مساحت ۷۱۴۵ مترمربع و اعتبار ۴/۶۷۷/۵۰۰ میلیون ریال مورد بهره برداری قرار گرفته است.

ره نگاران/ رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری صدا و سیمای مرکز گیلان (شبکه باران)، اشاره کرد که با حضور مقام عالی وزارت، ۲۰ طرح سلامت محور در استان به مساحت ۷۱۴۵ مترمربع و اعتبار ۴/۶۷۷/۵۰۰ میلیون ریال مورد بهره برداری قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ره نگاران؛ به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (گیل وب‌دا)؛ دکتر محمدتقی آشوبی- رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری صدا وسیمای مرکز گیلان (شبکه باران)، اشاره کرد که با حضور مقام عالی وزارت، ۲۰ طرح سلامت محور در استان به مساحت ۷۱۴۵ مترمربع و اعتبار ۴/۶۷۷/۵۰۰ میلیون ریال مورد بهره برداری قرار گرفته است.

در این گفت‌و‌گوی خبری دکتر آشوبی به سوالات مطرح شده از سوی مجری به شرح زیر پاسخ داد:

مجری: چه طرح های عمرانی پزشکی در گیلان در دست اجرا دارید؟ و چه زمانی تکمیل خواهد شد؟

دکتر آشوبی: دانشگاه علوم پزشکی گیلان با احتساب خانه‌­های بهداشت در دست احداث مجموعاً ۴۶ طرح در حال اجرا دارد. ۱) بیمارستان ۴۲۱ تختخواب سایت لاکان تا پایان امسال، ۲) بیمارستان ۳۵۰ تختخواب جایگزین پورسینا تا دو سال آینده، ۳) دانشکده پزشکی در سایت لاکان در دو سال آینده، ۴) طرح توسعه بیمارستان انزلی تا پایان امسال، ۵) طرح توسعه بیمارستان لنگرود تا سه سال آینده، ۶) طرح توسعه بیمارستان تالش تا سه سال آینده، ۷) ام ار ای بیمارستان لنگرود تا سه سال آینده، ۸) ام ار ای بیمارستان تالش، ۹) احداث رادیوتراپی بیمارستان رازی تاپایان امسال، ۱۰) احداث بخش pet scan بیمارستان رازی (در مرحله مطالعه و طراحی) تا پایان امسال، ۱۱) طرح بیمارستان جایگزین رازی (در دست مطالعه و طراحی) تا چهار سال آینده، ۱۲) کلینیک ویژه لاهیجان تا پایان امسال، ۱۳) کلینیک ویژه تخصصی رودبار تا پایان امسال، ۱۴) کلینیک ویژه تخصصی مرکز سلامت چابکسر تا پایان امسال، ۱۵) مرکز جامع سلامت آستانه در سال آینده، ۱۶) مرکز جامع سلامت کیاشهر تا پایان امسال، ۱۷) مرکز جامع سلامت امام علی (ع) تا پایان امسال، ۱۸) مرکز تحقیقات تروما تا سال آینده، ۱۹) مرکز جامع سلامت رضوانشهر تا پایان سال، ۲۰) مرکز جامع سلامت کیا کلایه املش تا پایان امسال، ۲۱) طرح توسعه بیمارستان املش در سال آینده، ۲۲) پایگاه سلامت میان پشته انزلی تا پایان امسال، ۲۳) پایگاه سلامت آذربایجان محله انزلی تا پایان امسال، ۲۴) مرکز جامع سلامت شاندرمن تا پایان امسال، ۲۵) مرکز جامع سلامت رودبار تا پایان امسال، همچنین تعداد ۲۱ خانه بهداشت در شهرستان‌های لنگرود، املش، لاهیجان، رشت، رودبار، شفت، فومن، صومعه سرا، ماسال و تالش تا پایان امسال مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

مجری: برخی از بیمارستان‌های گیلان با کمبود پزشک متخصص مواجه‌اند. برای رفع کمبود پزشک متخصص در این بیمارستان‌ها چه باید کرد؟

دکتر آشوبی: در سال ۱۴۰۲ نیاز به نیروی متخصص ۴۷۰۰ نفر بوده که تعداد فارغ التحصیلان این بخش ۱۸۰۰ نفر می‌باشد که نشان از کاهش ۵۰ درصدی نیروی متخصص داشته که به تناسب آن در همه استان‌ها شاهد تخصیص به میزان حداقل ۵۰ درصدی کمتر از نیاز می‌باشیم که امیدواریم با هماهنگی وزارت بهداشت و جذب دانشجوی در رشته‌های تخصصی این نیاز کشور و استان باشیم. دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تمام توان و بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی با ارائه خدمات رفاهی به متخصصین و همچنین صدور مجوزاتی مانند اجازه راه اندازی مطب و غیره تلاش می‌نماید نسبت به ماندگاری متخصصین جذب شده در استان اقدام نماید.

مجری: برای رفع کمبود پرستار و کادر درمان در بیمارستان‌ها چه برنامه‌ای دارد؟

دکتر آشوبی: با توجه به نزدیک بودن راه‌اندازی بیمارستان ۴۲۱ تختخوابی سایت لاکان و همچنین نیازهای اعلامی از طرف بیمارستان‌های استان به نیروی پرستاری و کادر درمان، بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته از طریق وزارت‌خانه و سازمان اداری و استخدامی کشور نسبت به برگزاری آزمون و جذب نیروی پرستار و کادر درمان اقدام خواهیم نمود تا قسمتی از کمبود نیرو برطرف گردد. همچنین دانشگاهبا بکارگیری نیروهای طرحی پرستار از میان فارغ التحصیلان واجد شرایط و در اختیار قراردادن امکانات رفاهی از جمله فضای اسکان در مناطق محروم و کمتر توسعه نسبت به جذب آنان با توجه به مقررات قانونی و همچنین ماندگاری پرستاران اقدام خواهد نمود. استفاده از ظرفیت طرح پیام‌آوران بهداشت که در خصوص بکارگیری نیروهای سرباز متخصص در مناطق مرزی تاکید دارد، در شهرستان آستارا از دیگر راهکارهای تامین نیروی پرستاری دراستان می‌باشد.

مجری: نحوه نظارت بر بیمارستان های دولتی چگونه است؟ (برای کادر درمان و پزشکان)

دکتر آشوبی: نظارت رکن اصلی در نظام سلامت هست. اصولاً در مدیریت اگر نظارت نباشه، تمام ساماندهی‌ها و برنامه‌ریزی‌های مجموعه از هم پاشیده میشه، از این رو ما با حائز اهمیت قرار دادن مقوله نظارت تلاش کردیم تا هدایت مجموعه در مسیر اصلی آن هدایت شود. ما در دانشگاه علوم پزشکی گیلان چندین سطح از نظارت را داریم. اول اینکه نظارت ادواری را همکاران ما در واحد نظارت بر درمان دنبال می‌کنند و از ابتدای امسال تاکنون چیزی حدود دو بار در ماه از تمامی مراکز درمانی تحت پوشش بازدید کرده‌اند. علاوه بر آن ما سامانه برخی نظارت بر مراکز درمانی خودمان را به صورت پایش تصویری داریم و می‌توانیم به صراحت عنوان کنیم که روزانه حداقل یک ساعت از وقت ما را صراف نظارت برخط در مراکز درمانی می‌کنیم که این نظارت در ایام پرازدحام بیشتر هم می‌شود. ما در طی یک سال و خورده‌ای که در خدمت مردم استان هستیم، ماهانه به ویژه ایام تعطیل نظارت میدانی از مراکز سلامت‌محور به ویژه بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و همچنین مراکز درمانی خصوصی را در برنامه خود داشته و در سایه این نظارت‌های مستقیم و غیر مستقیم هست که هدایت مجموعه بهداشت و درمان در حد قابل قبولی در حال پیشروی هست.

مجری: اورژانس شهر رشت به چه تعداد موتورآمبولانس و اورژانس موتوری مجهز است؟

دکتر آشوبی: استان گیلان دارای ۸۷ پایگاه فعال اورژانس شهری، جاده‌ای و هوایی می‌باشد که از این تعداد در شهر رشت ۱۵ پایگاه، ۷ اورژانس موتوری و ۱ دستگاه اتوبوس آمبولانس و یک فروند بالگرد به ارائه خدمات می‌پردازد. باید خاطرنشان کرد که استان گیلان، اولین استانی بود که در آن اورژانس ویژه بانوان افتتاح شد و در حال حاضر دارای دو مرکز اورژانس بانوان می باشد.

مجری: دانشگاه علوم پزشکی در خصوص شناسایی و درمان زوج های نابارور چگونه عمل می کند؟

دکتر آشوبی: بر اساس ماده ۵۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به تبع آن دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌بایست با همکاری کلیه مراکز بهداشتی، درمانی، آزمایشگاه‌ها، مراکز درمان ناباروری و مراکز تصویربرداری پزشکی اعم از دولتی و غیردولتی نسبت به شناسایی و ارائه خدمات به زوج‌های ناباروی از طریق سامانه جامع ناباروری اقدام نماید، در این راستا با همکاری بیمه سلامت تعداد ۴۲۰۰ زوج نابارور شناسایی و همچنین با پیگیری‌های صورت گرفته اقلام دارویی تحت پوشش بیمه برای درمان از ۱۵ قلم به ۶۳ قلم افزایش یافته است. ضمن اینکه کلیه خدمات ارایه شده به زوج های نابارور در بیمارستان الزهرا (س) رشت که جز مراکز سطح ۳ استان می‌باشد با نرخ دولتی و پوشش کامل بیمه ای صورت می پذیرد.

مجری: در ارائه خدمات دارویی و درمان ناباروری در مقایسه با دیگر استان‌ها چگونه است؟

دکتر آشوبی: در خصوص ارائه خدمات درمان ناباروری با توجه به برنامه ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گیلان متعهد به راه‌اندازی یک مرکز درمان ناباروری سطح دو و یک مرکز درمان ناباروری سطح سه بوده که بحمدالله این تکلیف با راه اندازی مرکز سطح دو در بیمارستان الزهرا (س) و سطح سه در بیمارستان شهید نورانی تالش انجام پذیرفته و حتی مرکز سوم درمان ناباروری سطح سه استان در لاهیجان نیز بزودی افتتاح و آماده ارائه خدمت می‌گردد و با شاخص‌های موجود باید بیان کنیم اکنون در وضعیت مناسبی در مقایسه با شاخص‌های کشوری و سایر استان ها قرار گرفته ایم.

  • منبع خبر : روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان