ره نگار/ رئیس جمهور امروز در پانزدهمین سفر استانی دولت سیزدهم از کارخانه صنایع پوشش، مجتمع بندری کاسپین و راه آهن رشت بازدید کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ره نگاران؛ حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در سفر یکروزه به گیلان در نخستین برنامه اش، سرزده به کارخانه پوشش رشت رفت.
کارخانه پوشش بزرگترین و مجهزترین کارخانه نساجی خاورمیانه بود که در سال ۱۳۸۴ با کمتر از ۳ درصد پیش پرداخت به صورت اقساط ۳۶ ماهه به بخش خصوصی واگذارشد و یک هزار و ۵۰۰ کارگر آن بیکار شدند.
در سال ۱۳۸۳ بارش سنگین برف به بخشهایی از سالنهای تولید آسیب وارد کرد و همین بهانهای شد برای تعطیلی کامل کارخانه و حراج اموال آن؛ تا جایی که حتی آهن آلات سقف سالنها را هم حراج کردند.
مشکل کارخانه پوشش رشت پس از سفر سال گذشته حجت الاسلام رئیسی به گیلان که ریاست قوه قضاییه را برعهده داشت، بررسی و بخشی از آن حل شد.
یک فاز این کارخانه تا ماه آینده وارد مدار بهره برداری قرار میگیرد.
بازدید رئیس جمهور از مجتمع بندری کاسپین
رئیس جمهور در ادامه سفر استانی خود به گیلان، از برج مراقبت و امور دریایی مجتمع بندری کاسپین در بندر انزلی بازدید کرد.
سید ابراهیم رئیسی همچنین در ادامه برنامه سفر به گیلان به بندر انزلی رفت و از برج مراقبت امور دریایی اسکله شماره یک مسیر اتصال راه آهن به اسکله رو رو و مجتمع بندری کاسپین بازدید کرد.
مجتمع بندری کاسپین بزرگترین مجتمع بندری ایران در دریای خزر است.
بازدید از راه آهن رشت – کاسپین
رئیس جمهور همچنین از خط آهن رشت – کاسپین بازدید کرد.
حجت الاسلام رئیسی در این بازدید گفت: دولت برای تکمیل راهآهن رشت ـ کاسپین مصمم است
به گفته او راهآهن رشت ـ آستارا منجر به کاهش ۲۰ روزه مسافت حمل بار درگذر ترانزیتی شمال به جنوب میشود لذا دولت از تمام توان خود برای تکمیل این پروژه استفاده خواهد کرد.
ساخت این خط آهن یکی از مهمترین پروژههای ملی در گیلان و حتی کشور است که در صورت بهرهبرداری میتواند بخش اعظمی از پروژه کریدور شمال به جنوب را تکمیل کند.
راه آهن رشت – انزلی و رشت – آستارا به عنوان بخشی از طرح راه آهن قزوین – رشت است که عملیات اجرایی آن از محل اعتبارات عمرانی ملی شروع شده و با اتمام طرح، مرکز استان گیلان به منطقه آزاد کاسپین متصل میشود.
اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان؛ از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آبهای آزاد بینالمللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است.
راه آهن رشت – کاسپین حدود ۷۰ درصد پیشرفت دارد و تاکنون برای آن ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
برای تکمیل این خط آهن به ۷۵۰ میلیارد ریال نیاز است و اگر بودجه آن تأمین شود تا ۷ ماه دیگر به اتمام میرسد.
- منبع خبر : پایگاه اطلاع رسانی ره نگاران