ره نگار/ آیین رونمایی از پوستر دومین سالانه شهر خلاق رشت طی نشست خبری با حضور شهردار رشت، مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، اعضای شورای شهر رشت و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ره نگاران؛ – فاطمه لطیفی: شهردار رشت در این نشست خبری با اشاره به برگزاری دومین سالانه شهر خلاق رشت در روزهای اول و دوم تیرماه گفت: در حد توان خود تلاش میکنیم که بتوانیم از این برند نهایت بهره را ببریم.
وی افزود: اولین سالانه این رویداد سال گذشته در سطح استانی برگزار شد اما امسال با حضور شهرهایی چون اصفهان، سنندج، بندر عباس و کرمانشاه در سطح ملی در رشت برگزار خواهد شد.
رحیم شوقی با بیان اینکه شهرداران، مدیران کل فرهنگ، ریاست شوراها و ریاست کمیسیون فرهنگی این شهرها نیز در این رویداد ملی دعوت هستند گفت: از رسانه های استان تقاضا داریم برای حضور شهروندان در این مراسم و هر چه باشکوه برگزار شدن آن نهایت تلاش را در اطلاع رسانی آن داشته باشند.
شهردار رشت با تاکید بر اینکه گردشگری ورزشی را به گونه ای به گردشگری خوراک ربط دادیم گفت: نخستین جام شطرنج شهرهای خلاق ایران نیز در همین راستا در طول این ایام در رشت برگزار میشود.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه رشت به شهر خلاق خوراک در دنیا معرفی و شناخته شده است گفت: با وجود داشتن بیش از ۳۰۰ نوع غذا و دسر محلی فقط ۳۲ مورد به ثبت ملی رسیده است.
وی اضافه کرد: برپایی این آیین ها می تواند غذاهای فراموش شده را دوباره احیا کند و گردشگران را به خود جذب نماید که این بر تقویت اقتصاد شهر و استان ما نیز نقش موثری دارد.
ولی جهانی همچنین در ادامه با اشاره به کلبه روستایی داخل بوستان ملت، اظهار داشت: برای تبدیل کردن کلبه بوستان ملت به عنوان موزه غذا و خوراک نیازمند کمک شهرداری هستیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان تصریح کرد: ۴۰۰ اثر تاریخی در شهر رشت داریم که مستندسازی بخشی از آنها انجام شده تا بناهایی که در اختیار دستگاههای دولتی است به عنوان اقامتگاه مورد استفاده قرار گیرد.
تاج شهرستانی، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت نیز در این نشست گفت: گنجینه های فرهنگی زیادی از گذشتگان به ما رسیده که باید آن را بدرستی حفظ کنیم تا به نام اقوام دیگر ثبت نشود؛ در حقیقت این داشته های فرهنگی افتخاری است برای شهر و استان ما.
وی با بیان اینکه طبق گفته متخصصان و مسئولین در حال حاضر بیش از ۳۰۰ نـوع غذا، خوراک و انواع نان و شیرینـی مختص شهر رشت و استان گیلان موجود است که ۳۳ مورد از آنها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است گفت: کمبود زیر ساختهای اقامتـی برای مسافران و گردشگران و فقدان سفره های گسترده گیلانی و مراکز مشخصی برای تهیه و عرضه غذاهای سنتی گیلان یکی از مهمترین دلایلی که تاکنون نتوانسته ایم از برند ارزشمند شهر خلاق جهانی حوزه غذا منفعتی ببریم.
تاج شهرستانی در پایان سخنان خود ضمن تقدیر از رسانه های حاضر در جلسه برای همراهی همیشگی در اطلاع رسانی اخبار و تاثیر گذاری مثبت بر جامعه اذعان داشت: باز هم از اصحاب رسانه استان درخواست داریم تا ما را در برگزاری هرچه بهتر این مراسم طی روزهای یکم و دوم تیرماه کمک کنند.
مسعود عباس نژاد نیز در این نشست با قدردانی از تلاشهای اصحاب رسانه گفت: خبرنگاران میتوانند حامی مدیریت شهری در حوزه تفکیک زباله از مبدا، آموزشهای شهروندی، پرداخت عوارض و توسعه استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی باشند.
وی افزود: آغاز شروع به کار احداث هتل ۲۲ طبقه در رشت مدتها است که منتظر تایید میراث فرهنگی است.
عباس نژاد با بیان اینکه شهر خلاق خوراک به صورت ذائقه خودجوش مردم شهر بوده است، اظهار داشت: سختگیری های دریافت مجوز و هزینه های جانبی این مراکز باعث شده تعداد رستوران های شهر رشت نسبت به گذشته کمتر شود.
سید حسین رضویان نیز در این نشست هدف از شکل گیری شهر خلاق خوراک را پیوند فرهنگ انسان با اقتصاد عنوان کرد و گفت: آیا برای داشتن چنین پیوستی فقط مدیریت شهری کافی است که پای کار باشد؟
وی افزود: در خوشبینانهترین حالت شهر رشت یک مقصد گردشگری است و شهری که برند خلاق خوراک باشد، نیست.
رضویان تاکید کرد: شناخت بازار هدف مهم است و خوراک میتواند یک بهانه و انگیزه برای گردشگر باشد. برای جذب گردشگر و تقویت اقتصاد نیاز داریم سه گانه فرهنگ، انسان و اقتصاد را با هم پیوند دهیم.
محسن سماکچی، رییس کمیسیون عمران شورای شهر رشت نیز در ادامه این نشست گفت: وقتی صحبت از رشت می شود چیزی جز مظلومیت آن به ذهن نمی رسد.
وی با بیان اینکه ما باید محدودیت ها را به فرصت ها تبدیل کنیم اظهار داشت: ما فرصت های زیادی در رشت داریم مانند خوراک و غذاهای محلی، رشتی دوزی و … که اگر از این فرصتها به درستی استفاده کنیم می توانیم در جذب گردشگر موفق تر باشیم؛ چرا که زندگی ما بر اقتصاد بنا شده است.
سماکچی تاکید کرد: میدان شهرداری قابلیت تبدیل شدن به کمپین خوراک را دارد که غذاهای محلی را برای شهروندان و گردشگران ارایه نماید حتی اگر هم شده طی دو یا سه ماه این برنامه برپا باشد.
گفتنی است، طبق برنامهریزیهای به عمل آمده یک نشست علمی نیز در قالب هم آفرینی شهرهای خلاق ایران با حضور اساتید دانشگاه گیلان و شهرداران شهرهای خلاق ایران در عصر روز یکم تیر ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۷ و ۳۰ الی ۲۰ در تالار مرکزی رشت برگزار میشود و شهرداران و اساتید دانشگاه در آن به ارائه راهکارهای علمی حوزه برندسازی شهری، مباحث مرتبط با سازمان جهانی یونسکو، اقتصاد شهری و پیوند آن به اقتصاد گردشگری خواهد پرداخت.
علاوه بر اینها دوم تیرماه یک نشست تخصصی با حضور مدیران عامل خانه مطبوعات شهرهای خلاق ایران و هیئت رئیسه خانه مطبوعات کشور در قالب بررسی نقش رسانه در برندسازی شهری در حوزه میراث روستایی برگزار میشود.
نمایشگاه توانمندیهای شهرهای خلاق ایران از دیگر بخشهای متنوع دومین سالانه شهر خلاق خوراک رشت است که در تالار مرکزی و با حضور شهرهای اصفهان، بندرعباس، سنندج و کرمانشاه در حوزه خلاقیت خوراک و صنایع دستی برپا خواهد شد.
- نویسنده : فاطمه لطیفی
- منبع خبر : پایگاه خبری ره نگاران