روز خبرنگار ؛ روز تقدس قلم‌
روز خبرنگار ؛ روز تقدس قلم‌
ره نگار- فهیمه لطیفی: چه زیباست خداوند در قران به قلم قسم خورده  و چه زیباتر که قلم ابزار لاینفک خبرنگار است. 
ره نگار/ فهیمه لطیفی: چه زیباست خداوند در قران به قلم قسم خورده  و چه زیباتر که قلم ابزار لاینفک خبرنگار است. پس باید دید برای چنین تقدسی چقدر ارزش قایل هستیم. ایام شهادت سالار شهیدان مصادف شد با ۱۷ مرداد و این تقدس ارزشمندتر گردید شاید در این ایام سخت بود این روز را به خبرنگاران تبریک گفت اما تقارن این روز را با ایام عاشورای حسینی به فال نیک باید گرفت و در این مقال جایز شد تا چند روزی از این ایام گرانقدر گذشته و بحشی از آنچه در دل مانده را بیرون ریخت.
چندی است که روز خبرنگار را با شهادت خبرنگار شهید، محمود صارمی خبرنگاران در تقویم صاحب اسم و رسمی شدند در این روز خبرنگاران با القاب زیبا به جامعه معرفی می شوند القابی چون چشم بیدار جامعه، نماد وجدان و صداقت، رابطین مردم و مسئولین و… اما پس از آن متاسفانه از یاد می روند و القابشان عوض می شود.
شغل روزنامه نگاری و خبرنگاری از آن دسته شغلهایی است که با تمام هیجانات و شور و شوق ها و شیرینی هایی که در آن وجود دارد گاهی تلخ می شود زیرا در این راه برای بوجود آوردن اخبار واقعی و صادقانه مشکلات فراوانی را متحمل می شوند و حرص و جوش ها و استرس های موجود در این حرفه خانواده های آنها را نیز دامنگیر خواهد کرد.
چه کنند که از تمام وجود در این راه گام برداشته اند و سختی های آن را به جان خریده اند اما فقط در همین یک روز دیده می شوند و دیگر روز هیچ…البته همه به این اعتقاد داریم که جامعه سالم نیازمند مطبوعات سالم و خبرنگار آگاه است و آن جامعه زمانی به روشنگری و رشد سوق پیدا می کند که مطبوعات و نویسندگان آن با دید روشن و بیدار به بیان واقعیات بپردازند نه اینکه چشم و گوش خویش را بر آنچه رخ می دهد ببندند.
آری باید توجه داشت که خبرنگاران آگاه و کاردان با نقد منصفانه و سالم خود چقدر در پیشبرد اهداف فرهنگی و اجتماعی و… جامعه نقش دارند و چه اندازه در توسعه فرهنگی می توانند موثر باشند. پس مسئولان ما نیز باید اجازه دهند تا روزنامه نگار و خبرنگار بتواند آزادانه بنویسد و آزادانه اندیشه های خلاق خود را بیان نماید و نگران فردای خود نباشد باید امکانی به وجود آورند تا حریم امنی برای آنها باشد چرا که مطالبه کردن حق و حقوق مردم تعارف بردار نیست.
تمام دلخوشی خبرنگار این  است که پا به پای مردم از دردها و زخم ها بگوید و زبان کسانی باشد که گویی آرزوهایشان را گم کرده اند. در واقع خبرنگار رفیق نیمه راه نیست و برای همیشه حرف هایی خواهد زد که در پس حنجره ها پنهان شده اند.
خلاصه، همه روزه خبرنگار از دیگران می گوید و می نویسد اما این روز بهترین فرصت است برای اینکه به جای هر کس و هر اخباری از خود و از دغدغه های موجود بر سر راهش بگوید؛ اگرچه قلمهای آنان که در طول سال آنقدر می نویسد؛ به روز خود که می رسد قلم دلش نمی آید روی کاغذ چیزی بنگارد …
روز خبرنگار فرصتی و بهانه ای است برای پاسداشت همه خستگی ها، ناملایمات و قلم هایی که مقدس اند.

  • نویسنده : فهیمه لطیفی
  • منبع خبر : پایگاه خبری ره نگاران