رتبه دوازدهم گیلان در تامین اعتبار کشور/حجم پروژه های فرهنگی در گیلان بالا است
رتبه دوازدهم گیلان در تامین اعتبار کشور/حجم پروژه های فرهنگی در گیلان بالا است
ره نگار/کاوسی با بیان اینکه استان گیلان رتبه دوازدهم را در خصوص تامین اعتبار کشور و رتبه چهارم کمترین نرخ تورم را در کشور دارد گفت: حجم پروژه های فرهنگی نیز در استان بالاست ولی حجم عملیات ها متفاوت است.

ره نگار/کاوسی با بیان اینکه استان گیلان رتبه دوازدهم را در خصوص تامین اعتبار کشور و رتبه چهارم کمترین نرخ تورم را در کشور دارد گفت: حجم پروژه های فرهنگی نیز در استان بالاست ولی حجم عملیات ها متفاوت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ره نگاران؛ نوشین کریمی_  شراره کاوسی_ رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در نشست خبری با خبرنگاران خبرگزاری های استان به تشریح وضعیت بودجه استان در سال ۱۴۰۲ پرداخت و اظهار کرد: در گذشته توزیع منابع بین شهرستان ها تنها براساس شاخص جمعیت بود.

وی با توجه به اینکه در گذشته توزیع منابع بین شهرستان ها براساس شاخص جمعیت انجام می شد، گفت: اما امسال برای توزیع بهتر این منابع شاخص های محرومیت و مساحت شهرستان ها را در نظر گرفتیم که در این بین سهم مناطق محروم افزایش یافته است.

کاوسی همچنین توزیع بهینه منابع بین شهرستان‌های استان را از جمله رویکرد‌های سازمان مدیریت برنامه ریزی در بحث اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای دانست و تصریح کرد: علاوه بر طرح‌هایی که از محل اعتبارات استانی تأمین می‌شوند، طرح‌های عمرانی مهم نیز از محل اعتبارات ملی تامین می شوند که تعدادی از این طرح‌ها جزو مصوبات سفر ریاست محترم جمهوری به استان گیلان هستند.

وی با بیان اینکه طبق سیاست های دولت ضرورت بر اتمام پروژه های نیمه تمام است و پروژه جدیدی کلید نخواهد خورد، گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد پروژه های نیمه تمام ۲۵۹۰ بود که برای ۲۴۱ پروژه در سال ۱۴۰۱ تامین اعتبار شد.

کاوسی میانگین پیشرفت فیزیکی این تعداد پروژه را تا کنون ۷۸ درصد دانست و افزود: با توجه به شعار سال مبنی بر رشد تولید و مهار تورم، پروژه‌های موثر بر رشد تولید و اشتغالزایی استان مورد بررسی قرار گرفتند که از ۲۵۰۰ پروژه ۷۱۰ پروژه سطح بندی شدند.

وی افزود: پیشرفت فیزیکی پروژه_ مطالبات مردمی_ جغرافیای پروژه و نیز پروژه های موثر بر رشد تولید و اشتغال چهار معیار برای اولویت بندی تامین اعتبار پروژه های نیمه تمام هستند.

کاوسی در ادامه اهمیت نظام پایش و نظارت را برای سازمان مدیریت و برنامه ریزی ضروری دانست و بیان کرد: سال گذشته، ۲۰۶۰ پروژه مورد نظارت قرار گرفتند که ۱۸۵۶ پروژه خروجی متناسب با معیارهای فنی را داشت.

وی با تاکید به پروژه هایی که مرتبط با بحث امنیت غذایی هستند، تصریح کرد: مواردی چون آبگیری سد پلرود، تکمیل سدهای لاستیکی، تجهیز و نوسازی اراضی، بهسازی آب بندان ها برای تامین آب مطمئن کشاورزی و… از جمله مواردی هستند که تخصیص آن طبق اهمیت انجام میشود.

کاوسی در ادامه راه آهن رشت _کاسپین را به عنوان حلقه تکمیل کننده کریدور بین‌المللی شمال _جنوب و نیز آزاد راه قزوین _رشت را از اولویت های اصلی سال ۱۴۰۲ استان گیلان دانست و گفت: تکمیل این پروژه های بین منطقه ای می توانند باعث کاهش بسیاری از هزینه ها شوند.

وی در ادامه اظهار کرد: در سفر ریاست جمهوری که اواخر بهمن ۱۴۰۰ به گیلان انجام شد، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ۱۲۹ مصوبه را با ۷۱ هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال متعهد شد و تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۳۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال را که معادل ۴۸ درصد این مصوبات است، محقق کرد.

کاوسی با اشاره به اینکه امسال نیز ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال ابلاغ اعتبار انجام شده است، ادامه داد: استان گیلان رتبه دوازدهم را در خصوص تامین اعتبار کشور و رتبه چهارم کمترین نرخ تورم را در کشور دارد.

وی سرعت رشد قیمت عمومی کالا و خدمات را در استان گیلان کنترل و مهار شده عنوان کرد و گفت: تورم ۳۲ درصدی اجاره‌بها را در گیلان داریم و پس از آن، حمل و نقل، بهداشت و درمان، نان و غلات، پوشاک و کفش و آب و برق و سوخت در ردیف‌های بعدی تورم هستند.

کاوسی با اشاره به بحث افزایش جمعیت و برنامه های آموزشی و عمرانی برای آن، از اختصاص پنج درصد اعتبارات عمرانی که در قانون مشخص شده، برای این موضوع خبر داد و گفت: حجم پروژه های فرهنگی نیز در استان بالاست ولی حجم عملیات ها متفاوت است و علاوه بر یکسری کارهای فرهنگی و پژوهشی در این زمینه، پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه اجرای پروژه زیرساختی با اعتبار ۱۳ میلیارد تومان جهت تجهیز کلینیک ناباروری بیمارستان الزهرا(س) در رشت بود.

وی اذعان کرد: بیمارستان الزهرا(س) مکان درمانی با پوشش دهی سطح استان است که امیدواریم در شرق و غرب هم چنین مرکزی دایر و بار درمانی مرکز استان را کاهش دهد.

کاوسی با بیان اینکه در ستاد بحران نیز برای سه استان شمالی منتظر مصوبه هیات دولت برای بحث خشکسالی و اعتبارات خوب آن هستیم، افزود: در بحث پارک موزه دفاع مقدس نیز که یک طرح ملی است ۱۵میلیارد تومان از محل اعتبارات برای آن گذاشتیم و امیدواریم اعتباری هم از شهرستان برای آن بگیریم.

وی در ادامه، تامین اعتبار ۱۵ میلیاردی برای اتمام پروژه کتابخانه مرکزی رشت را که تاکنون حتی ۱۸ میلیارد تومان تامین اعتبار شده است، از جمله پروژه های فرهنگی نام برد و اضافه کرد: برای پروژه سراوان ۵ میلیارد تومان، برای سردار جنگل ۵ میلیارد تومان، مجتمع فرهنگی هنری آستارا و مجتمع های نیمه تمامی دیگر، همچنین برای بازسازی، بهسازی و احداث مزار و یادمان شهدای گمنام در پیام نور و حوزه علمیه نیز ۲و نیم میلیارد تومان در رشت اختصاص دادیم.

  • نویسنده : نوشین کریمی
  • منبع خبر : پایگاه اطلاع رسانی ره نگاران