افزایش ترانزیت کالا از کشور‌های حاشیه دریای خزر با اتصال خط ریلی رشت – کاسپین
افزایش ترانزیت کالا از کشور‌های حاشیه دریای خزر با اتصال خط ریلی رشت – کاسپین
ره نگار/ عباسی گفت: اتصال خط ریلی رشت - کاسپین به بندرانزلی منجر به رشد اقتصادی استان و افزایش ترانزیت کالا از کشور‌های حاشیه دریای خزر می‌شود.

ره نگار/ عباسی گفت: اتصال خط ریلی رشت – کاسپین به بندرانزلی منجر به رشد اقتصادی استان و افزایش ترانزیت کالا از کشور‌های حاشیه دریای خزر می‌شود.

به گزارشپایگاه اطلاع رسانی ره نگاران؛ مریم عباسی زاده لاله_ اسدالله عباسی در دیدار با علی اکبر صفایی_ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بندر انزلی، کیاشهر، آستارا و کاسپین از مهم‌ترین بنادر موجود در کشور هستند که به توسعه صادرات محصولات غیر نفتی کمک می‌کنند.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد دریامحور و لزوم رقابت سازنده در ترانزیت کالا، افزود: با توجه به عضویت و ارتباط جمهوری اسلامی ایران با کشور‌های اوراسیا باید از ظرفیت دریای خزر و بنادر این استان در افزایش صادرات کالا استفاده شود که برای تحقق این امر باید ناوگان حمل و نقل دریایی توسعه یابد.

استاندار گیلان با تاکید بر اجرای برنامه‌های دولت در توسعه بنادر گیلان گفت: برای توسعه بنادر گیلان باید به کشتی‌های رو رو و کامیون‌های باری توجه شود.
اسدالله عباسی با اشاره به مرکزیت بندر انزلی در میان بنادر استان افزود: بندر انزلی باید در بخش بارگیری کالا تقویت شود و لازمه این امر اتصال خط آهن رشت – کاسپین با اقدامات جهادی همه مدیران اجرایی از جمله راه و شهرسازی، راهداری، منابع طبیعی و محیط زیست در استان است.

وی با تاکید بر لزوم تکمیل بندر چمخاله لنگرود، افزود: بسیاری از سرمایه گذاران خواهان مشارکت در فعالیت‌های دریامحور و بنادر هستند که پس از بررسی‌های انجام شده باید مجوز‌های لازم خصوص در سریعترین زمان ممکن صادر شود.

استاندار گیلان با تاکید بر اهتمام دولت در تکمیل لایروبی تالاب بین المللی انزلی افزود: در یک و نیم سال گذشته برای احیای تالاب انزلی اقدامات خوبی مانند جلوگیری از ورود رسوبات و فاضلاب به این تالاب انجام شده است.

اسدالله عباسی با اشاره به جاذبه‌های گردشگری بندر انزلی، افزود: بر اساس اسناد بالادستی و سیاست‌های راهبردی دولت، باید از ظرفیت اقتصاد دریامحو استفاده کرد و هیچ دستگاهی حق کوتاهی ندارد.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور هم در این دیدار با اشاره به تلاش قابل ملاحظه وزارت راه و شهرسازی برای اجرای طرح در بنادر، گفت: در طول یک سال و نیم گذشته، ۱۸ هزار میلیارد تومان از سوی این سازمان و ۵ هزار میلیارد تومان هم از سوی بخش خصوصی برای اجرای طرح‌های عمرانی در بنادر هزینه شد.
اکبر صفایی با اشاره به اقدامات دولت برای رونق اقتصاد دریامحور، افزود: از ظرفیت ۶ دانشگاه مطرح کشوربرای رسیدن به دستور العمل‌های اجرایی استفاده می‌کنیم.

وی با تاکید بر استقبال کشور‌های حاشیه خزر و اوراسیا از تبادل کالا با جمهوری اسلامی ایران، گفت: اجرای سیاست‌های دولت در این خصوص باعث استقبال کشور‌های حوزه خزر در تبادل کالا با کشور ما شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور با اشاره به وجود ۲۳۴ هزار بندر و ۸۴۰ سازه دریایی در کشور و تلاش دولت برای استفاده بهینه از این امکانات گفت: میان دولت و بخش خصوصی در بندر آستارا تعهدی وجود دارد که باید عملی شود تا اعتماد بین دولت و بخش خصوصی حفظ شود.
اکبر صفایی با ابراز امیدواری به آینده بندرانزلی، اضافه کرد: با همت سازمان کشتیرانی، برای نخستین بار شناور باری و مسافربری در خزر ساخته خواهد شد که تحقق این امر به همکاری سازمان محیط زیست نیاز دارد.

وی با ابراز خرسندی از رشد ناوگان دریایی، گفت: در چندسال گذشته و به ویژه پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، وزارت دفاع ساخت کشتی‌های متنوعی را شروع کرده که این نشان دهنده رشد ناوگان دریایی در کشور است.

صفایی با بیان اینکه قیمت تمام شده حمل کالا از شمال به جنوب باید کاهش پیدا کند، افزود: در بخش گردشگری دریایی به ویژه در بندر انزلی و چمخاله هم با وزرات میراث فرهنگی هماهنگی‌هایی انجام شده است.

  • نویسنده : مریم عباسی زاده لاله
  • منبع خبر : پایگاه اطلاع رسانی ره نگاران